25 feb Rondreis Camaro IV Rotterdam – Basel
Een rondreis Camaro IV Rotterdam – Basel – Rotterdam die ik samen begonnen ben met een andere collega die ook nieuw is in de containervaart. Het toeval wil dat we een paar keer samengewerkt hebben op de duwboot Quattro. De Quattro is een duwboot die vaart met duwbakken van Chemgas en Jos kwam regelmatig als extra kapitein voor de B-vaart.
Zelf ben ik blij dat ik hier samen met hem aan boord gestart ben…zoals Jos het zegt: ‘De blinde helpt de lamme.’
Pittige eerste dagen
We zijn aan boord gekomen in Rotterdam Eemshaven. Ik ben meteen in het stuwplan gedoken met de walkapitein en Jos heeft zich gericht op het varen. Het idee was om de ene dag Jos te laten varen en de andere dag ik. Zo kunnen we ons om en om richten op het stuwplan en varen met thrusters.
Van de DDE naar Kramer, daarna na APM en RWG……..? Allemaal terminals waar wij als tankermannen nog nooit zijn geweest, het is letterlijk een duik in het diepe. We besluiten de eerste twee dagen samen te lopen. Dat is toch behoorlijk pittig!
Veel wind, thrusters, vreemde terminals en gebroken nachten….Door de harde wind vallen er 118 containers af die bestemd waren voor Neuss. Zaterdagmiddag gaan we dan vertrekken…eerste terminal Neuss.
We vallen met de Neuss in de boter, ongelooflijk veel wind in de opvaart. Zeilend in de opvaart met drie lagen hoog. Jos en ik lopen nu wel weer gewoon wachten van acht uur, anders is het niet vol te houden.
Varen met thrusters
Varen met thrusters is geheel anders dan met roeren. Het reageert anders. Het schip blijft langer doorlopen een kant uit en zo gauw je het gaat opvangen gaat er een vibratie door het schip. In bochten gaat de snelheid, vergeleken met roeren, er flink uit. Manoeuvreren is wel fantastisch en ook achteruitvaren. Het went sneller dan ik verwacht had, in elk geval.
In de opvaart stoppen we nog in Strasbourg Noord en Zuid om containers te lossen. Nog een paar sluizen en dan zijn we in Basel. Dat ik in Hafenbecken 2 ben geweest is lang geleden, meer dan twintig jaar. Het weer is er prachtig, zomers zou je het kunnen noemen. De rondreis met de Camaro IV gaat hier weer op de terugweg.
Eerste indruk containervaart na veertien dagen
Een totaal andere wereld dan de tankvaart. Je hoeft de stuurhut niet uit, alles gaat via de mail en de computer. De Bics is al ingevuld en hoef je enkel maar te verzenden. Wat hectisch is, is wanneer er bijvoorbeeld ineens een container wegvalt of een container staat verkeerd tijdens het laden of lossen. Ook het radarbeeld is niet ideaal, er verschijnen veel valse echo’s waaraan je ook moet wennen. Mijn eerste indruk is dat ik de containervaart zeker leuk is, echter nu nog zwaar omdat het stuwplan nog een gecompliceerd gebeuren is. Alles is echter te leren, dat weet ik uit ervaring en dat geldt dus ook hiervoor!