Man in overal en oorkleppen bezig met motorolie verversen

Meehelpen aan boord

Deze week ging ik naar een schip waar ik alle verschillende malen ben geweest. Dit keer als ondersteuning voor iemand die net in de functie schipper is gekomen en nu een tijdelijk hogere functie bekleedt. Doordat hij mij kende vond hij het fijn dat ik er was als de vaste kapitein met vakantie was.

Het was een leuke week waarin gezellig gewerkt is en ik zelf een beetje op de achtergrond bleef en de nieuwe schipper zoveel mogelijk alles zelf heb laten doen en kon hij altijd op mij terugvallen als het nodig was. We hadden een reis vanaf Antwerpen naar Marl en aansluitend leeg naar Godorf.

Aan boord wil ik altijd zoveel mogelijk helpen met allerlei zaken, laden, lossen, wassen van de tanks, papieren, schoonmaken, onderhoud, papieren, etc. Dit keer had ik ook de hoofdmotor onder handen genomen, nieuwe olie, filters, etc.

Soms komt de vraag in mij op of het verstandig is om te helpen met onderhoud, laden, lossen en andere zaken aan boord. Als er iets misgaat, wat een werknemer ook kan overkomen, dan word je hier als aflosser meteen op afgerekend en mogen aflossers dat ineens niet meer aan doen. Doet een aflossers niets aan boord, dan valt dat ook weer niet in goede aarde. Ik heb mezelf voorgenomen om gewoon mee te blijven werken, iets wat ik altijd gedaan heb en nu als aflossers ook blijf doen.

Motrotankschip aan een steiger in de haven